نظری درباره پایتخت 3 در ایسنا

تبلیغ اسپانسر در «پایتخت 3» گاهی به افراط کشیده شد

یک منتقد سینما و تلویزیون ضمن بیان اینکه سریال نوروزی «پایتخت» را در مجموع موفق می‌داند، گفت: اگر چه در این سریال سعی شده به همه چیز به اندازه پرداخته شود اما در بعضی از بخش‌ها اسم بردن از اسپانسر و یا تبلیغ آن به افراط کشیده شده است.

کیوان کثیریان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بیان کرد: با توجه به اینکه سریال «پایتخت» به سری سوم خود رسیده است، نشان‌دهنده‌ی استقبال از آن خوش‌آیند بودن برای مخاطبان است. این سریال توانسته شخصیت‌هایی بسازد که مردم بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: آثاری که در ژانر کمدی ساخته می‌شوند، در سینما و تلویزیون ما کم و بی‌کیفیت شده و عملا کمتر کاری می‌تواند مردم را بخنداند؛ «پایتخت» می‌تواند برای تلویزیون یک اتفاق باشد.

این منتقد همچنین توضیح داد: در «پایتخت 3» یکی - دو داستان محوری پیگیری می‌شود و داستان‌ها به نوعی در هم تنیده شده و در 13 قسمت مخاطب را با خود همراه می‌کند. شخصیت‌ها افرادی هستند که بعد از سه - چهار سال شناسنامه دارند و بیشتر از اینکه ساده‌لوح و هالو باشند، ساده‌دلند و صداقت در رفتارشان به چشم می‌خورد که این در جهان واقعی ما کم شده است.

کثیریان خاطرنشان کرد: به هر حال «پایتخت 3» متعلق به یک خطه از کشور ماست و با لهجه و بخشی از عادات یک قوم، سعی می‌کند داستان خود را پیش ببرد ولی دلیل نمی‌شود که شخصیت‌هایش را به کل آن منطقه تعمیم دهیم.

او درباره‌ی شخصیت‌های سریال «پایتخت 3» عنوان کرد: شخصیت‌ها در این سریال کمیک هستند و قابلیت‌های کمیک این شائبه را پیش می‌آورد که آیا تمام مردم آن خطه مانند شخصیت‌های این سریال زندگی، رفتار و صحبت می‌کنند؟

این منتقد سینما و تلویزیون افزود: اگر این نگاه را کنار بگذاریم، می‌بینم که «پایتخت» سعی کرده مفرح باشد و قصد توهین و تعمیم ندارد‌؛ «پایتخت» سعی کرده موقعیت‌های کمدی به وجود آورد و در کنارش با تکیه کلام‌هایی که در این سه فصل مطرح کرده، داستان را به تصویر کشد. همچنین در استفاده از این تکیه‌کلام‌ها افراط نشده و سعی کرده به اندازه با آنها برخورد کند.

وی ادامه داد: با این که سعی کرده به اندازه با موارد مختلف در سریال برخورد کند، اما با توجه به اینکه از اسپانسر استفاده کرده، در بعضی از بخش‌ها نام بردن از آن اسپانسر به افراط کشیده شده و در یکی - دو قسمت به کار لطمه زده است.

کثیریان بیان کرد: با توجه به موضوع اصلی یعنی ورزش که برای سریال انتخاب شده و در کنارش بر روی ترانزیت ارسطو و لباس ورزشی نقی تبلیغ وجود دارد به نظر به همین میزان کفایت می‌کرد و لازم نبود به آن شرکت خاص و تبلیغات غلوآمیز پرداخته شود،‌ اگر چه این اتفاق در یکی دو قسمت رخ داد و در قسمت‌های بعد متعادل شد.

وی یادآور شد: این سریال باید یک قصه‌ی محوری می‌داشت و داستان‌های فرعی در کنار آن به حیات خود ادامه می‌داد‌، در بعضی از قسمت‌ها خط اصلی کمرنگ می‌شد و این در انسجام کار ایجاد اشکال کرد و سریال کمی پراکنده شد.

این منتقد به خبرنگار ایسنا گفت: در مجموع سریال «پایتخت»، سریال موفقی بود و تصویربرداری‌، طراحی صحنه و بازی‌های خوبی داشت.

کثیریان همچنین با اشاره به لهجه‌ی مازندرانی در این سریال و ضمن بیان اینکه او نیز مازندرانی است، عنوان کرد: شاید بعضی از کلمات و یا لحن‌های نقی درست درنیامده بود و ممکن است برای شیرین کردن کار بوده‌ باشد، قرار هم نبوده است که عینا لهجه‌ی دقیق را دربیاورند؛ گو اینکه در مازندران نیز لهجه‌ها متفاوت است ولی در عین حال در این سریال سعی شده بود که لهجه‌ها خیلی هم پرت از آب درنیاید.

لینک در ایسنا  ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ 

/ 0 نظر / 26 بازدید