فيلمنامه نويسان برتر

اين پنج نفر...



سال كه به آخر مي رسد، بهانه اي به دست مي دهد تا اتفاقات و آدم هاي سال كهنه مرور شوند. در اين ميان، بازار «ترين هاي» سال هم داغ است، بعضاً انتخابات شيرين و سرگرم كننده اي هم هست. اما فيلمنامه نويس درآن شور و هياهو هم مهجور مانده و خواسته يا ناخواسته بايكوت شده است.
بخوانيد «موفق ترين» فيلمنامه نويسان سال 1381 را به انتخاب من:
1-پرويز شهبازي
فيلمنامه نويس و كارگردان با استعداد و جوان سينما كه با «مسافر جنوب» آغاز كرد و با «نجوا» ادامه داد، اكنون با سومين فيلمنامه (و فيلم) بلند خود تحسين همگان را برانگيخت.
«نفس عميق» علاوه بر آنكه سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه را از بيست و يكمين جشنواره فيلم فجر براي شهبازي به ارمغان آورد، از سوي نويسندگان و منتقدان مجلات تخصصي سينمايي نيز به عنوان بهترين فيلمنامه شناخته شد.
اين در حالي است كه «مسافر جنوب» در سال 1375 و «نجوا» در سال 1378 نيز فيلمنامه هاي تحسين شده اي بودند و نام هر دو فيلمنامه در ميان نامزدهاي دريافت سيمرغ بهترين فيلمنامه جشنواره هاي پانزدهم و هيجدهم فجر به چشم مي خورد. علاوه بر آن فيلمنامه «مسافر جنوب» در دوازدهمين جشنواره فيلم كودك اصفهان پروانه طلايي بهترين فيلمنامه را گرفت.
شهبازي 40 ساله نوشتن طرح اوليه فيلمنامه «بادكنك سفيد» و «ديپلمات» را نيز در كارنامه دارد. او در «نفس عميق» با دستمايه قرار دادن موضوعي جسورانه با خلق فضايي متفاوت و شخصيت هايي همدلي برانگيز و باور پذير، نظرها را به خود جلب كرد تا از موفق ترين فيلمنامه نويسان امسال باشد.
2-فرهاد توحيدي
امسال پركارترين فيلمنامه نويس سينماي ايران، فرهاد توحيدي بود. او علاوه بر دو فيلمنامه «دنيا» (ساخته منوچهر مصيري) و «گاهي به آسمان نگاه كن» (كمال تبريزي)، فيلمنامه فيلم به نمايش در نيامده «توكيو بدون توقف» (سعيد عالم زاده) و فيلم تلويزيوني «وكيل» (سيروس مقدم) را در كارنامه خود به ثبت رساند. گذشته از اينها حسن هدايت نيز يك سريال پليسي 26 قسمتي را بر اساس فيلمنامه اي از توحيدي در دست توليد دارد. نام اين سريال «جست وجو در شهر» است.
آنچه بيش از همه در كارهاي امسال توحيدي جلب توجه مي كند، تنوع مضموني فيلمنامه هاي اوست. او در حال حاضر رييس كانون فيلمنامه نويسان خانه سينماست و يكي از معدود فيلمنامه نويسان مستقل به حساب مي آيد كه هنوز به كارگرداني روي نياورده.
او پيش از اين فيلمنامه هاي «مرد عوضي» (ساخته محمدرضا هنرمند)، «مرباي شيرين» (ساخته مرضيه برومند) و سريال «بهشت گمشده» (ساخته كامران قدكچيان) را نوشته بود.
3-فريد مصطفوي
فيلمنامه نويس پركار و فعال سينماي ايران امسال جايزه مهم جشن خانه سينما را از آن خود كرد. «زندان زنان» كه اين جايزه را نصيب او كرد، نهمين فيلمنامه بلند مصطفوي است.
او از سال 1366 با فيلمنامه «پاييزان» (ساخته رسول صدر عاملي) حضور جدي خود را در سينماي حرفه اي ايران اعلام كرد. مصطفوي از آن سال تا سال 1373 تقريباً هر سال يك فيلمنامه نوشت؛ خارج از محدوده (1367)، روز باشكوه – زرد قناري (1368)، پول خارجي (1369)، اميد (1370)، بدل (1371) و رؤياي نيمه شب تابستان (1373). از آن پس تا شش سال از مصطفوي فيلمنامه سينمايي ديده نشد. او در سال 1379 فيلمنامه «زير پوست شهر» (ساخته رخشان بني اعتماد)را نوشت و در سال 80 با فيلمنامه فيلم «زندان زنان» درخشيد. مصطفوي ليسانس اقتصاد است و به رغم نوشتن فيلمنامه هاي مطرح، تاكنون حتي كانديداي جايزه در جشنواره فجر هم نشده است.
4-پيمان قاسم خاني
فيلمنامه نويس 36 ساله سينما و تلويزيون كه در رشته آمار تحصيل كرده است، فارغ التحصيل مركز آموزش فيلمسازي اسلامي است. او در سال 1374 با بازي در «عاشقانه» (عليرضا داوود نژاد) وارد سينما شد.
قاسم خاني در سال 1381 علاوه بر نوشتن فيلمنامه فيلم «نان و عشق و موتور 1000» (ابوالحسن داوودي) كه دومين فيلم پرمخاطب سال با قريب به 400 ميليون تومان فروش در تهران بود، فيلمنامه مجموعه تلويزيوني پرطرفدار «پاورچين» را نيز نوشت.
او به عنوان نويسنده اصلي و مدير تيم نويسندگان اين مجموعه روزانة طنز، با شناخت صحيح از موقعيت ها و امكانات طنز، به همراه شخصيت پردازي جذاب، خلق گره هاي داستاني، شوخي هاي به جا و ديالوگ نويسي هاي دقيق، توانست هر داستان «پاورچين» را به يك اثر تقريباً كامل دراماتيك مبدل كند و يكي از ستون هاي اصلي موفقيت آن باشد.
اين براي اولين بار است كه در يك برنامه طنز روزانه، فيلمنامه، تا اين حد به چشم ميآيد. پيمان قاسمخاني پس از موفقيت «نان و عشق و موتور 1000» و «پاورچين» به موفقترين نويسنده حال حاضر سينما و تلويزيون در عرصه طنز مبدل شده است. او كه با مهران مديري (كارگردان پاورچين) به هماهنگي قابل توجهي دست يافته است، در حال نگارش يك فيلمنامه بلند سينمايي براي مديري است كه قاعدتاً مايههاي طنز دارد.
امسال قرار بود سامان مقدم، فيلمنامه «مكث» قاسم خاني را بسازد كه به دلايلي ساخت آن به تعويق افتاد. گفته ميشود اين فيلمنامه، فضايي جذاب و بسيار متفاوت دارد. قاسم خاني امسال فيلم كوتاهي نيز با شركت مديري و بهاره رهنما (همسرش) ساخته و در صدد ساختن يك فيلم بلند نيز هست.
او پيشتر بخش هايي از مجموعه تلويزيوني «هتل» (مرضيه برومند) را نگاشته و يكي از فيلمنامه نويسان «دختري با كفشهاي كتاني» (رسول صدرعاملي) نيز بوده است.
5-تهمينه ميلاني
كارگردان و فيلمنامه نويس 42 ساله سينما كه در رشته معماري تحصيل كرده است، امسال تنها جايزه بين المللي فيلمنامه نويسي را براي سينماي ايران به دست آورد.
نخستين جايزه او در جشنواره ARPA لس آنجلس و جايزه ديگر در چهل و هفتمين جشنواره آسيا – پاسيفيك به دست آمد.
ميلاني كه به عنوان منشي صحنه فيلم «خط قرمز» (مسعود كيميايي) كارش را در سينما شروع كرد. تاكنون هفت فيلم ساخته كه فيلمنامه تمام آنها را خودش نوشته است.
او در سال 1377 سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه را از جشنواره هفدهم فيلم فجر براي فيلم
«دو زن» دريافت كرده بود. آخرين فيلم او (واكنش پنجم) به عنوان بهترين فيلم جشنواره سينماي اجتماعي آبادان شناخته شد.

/ 0 نظر / 4 بازدید