نگاهی به فيلمنامه مارمولک

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

                                        باز هم خط‌ شکني

قصه مارمولک شايد پيش از آن که «ماجرا محور» باشد، بر پايه شخصيت اصلي‌اش بنا شده است. رضا مارمولک شخصيتي است که قرار است در طول فيلم دچار تحولي بنيادين شود. يک سارق حرفه‌اي محکوم به حبس ابد، با پوشيدن لباس روحانيون و اجبار در انجام برخي اعمال و پرهيز از برخي رفتارهاي ديگر در بستر اتفاقات نمايشي کميک، دچار تحول مي‌شود و با تمام وجود در مي‌يابد که به عدد آدمهاي دنيا براي رسيدن به خدا راه هست و براي او نيز. تسلط انکارناپذير پيمان قاسم‌خاني بر خلق لحظات کميک به همراه شخصيت‌پردازي دقيق رضا مارمولک، فيلم را از تبديل به يک هجويه ساده نجات داده است. فيلمنامه، رضا مارمولک را در بطن حوادثي قرار مي‌دهد که از هر يک از آنها تأثير بپذيرد و به تدريج نسبت به رفتارهاي سابق نشانه‌هاي اصلاحي بروز دهد. فيلم در نهايت صداقت و ظرافت، حتي با روحانيون و لباس روحانيت شوخي مي‌کند و لحظات مفرحي مي‌آفريند، بي‌آن که به دام وهن بيفتد، به اين ترتيب منوچهر محمدی به همراه تبريزي و قاسم‌خاني يک تابوي ديگر را در سينماي ايران شکست.

 

 

/ 3 نظر / 15 بازدید
ehsan

سلام مثل همیشه مطالبت عالین. ولی ای کاش بیشتر بنویسی. منظورم اینه که فاصله چند ماه بین مطالبت آدم رو از تشنگی به سراب میبره. شاد باشی

بهزاد

اوغور به خير جان برادر! پارسال دوست امسال آشنا. ستاره سهيل شدی همشهری يا اينکه همشهری شده ديگه تحويل نمی گيری؟

ehsan

شمارش معکوس آپ شد. منتظر پیام های زیبای شما هستم.