گفت و گویی درباره جشنواره سی و سوم فجر با chn

جشنواره سی‌و‌سوم فیلم فجر از نگاه رییس انجمن منتقدان سینما
 
فیلمسازان سراغ سوژه‌های ملتهب و مهم نرفتند
 
خبرگزاری میراث فرهنگی-گروه فرهنگ و هنر- جشنواره سی و سوم فیلم فجر روز پایانی خود را سپری می‌کند و در عین حال ضعف فیلمنامه و تدوین حرفه‌ای از جمله مسایلی است که مورد نقد نقادان در جشنواره سی و سوم فیلم فجر است. گفته می شود سینمای آفت زده ایران به فیلم‌های بی خاصیت و خنثی مبتلاست و فیلمسازان سراغی از سوژه های ملتهب و مهم جامعه نگرفته‎‌اند.
 
به گزارش CHN، جشنواره سی و سوم فیلم فجر در بیش از یک هفته کار خود را با نمایش فیلم‌ها در کاخ جشنواره شروع کرد و به پایان برد. اگرچه اختتامیه هنوز برگزار و جوایز اهدا نشده اند اما این دوره از جشنواره با تغییرات عمده ای مواجهه بود. جدا کردن بخش بین الملل از بخش ملی، کاهش فیلم های حاضر در جشنواره و اتهام به انجمن منتقدان برای دریافت وجه 200 میلیونی. اما جشنواره امسال را بسیاری از کارشناسان سینما و منتقدان جشنواره ای ضعیف توصیف کرده‌اند. جشنواره ای که کیفیت و کمیت اش کاهش داشته است. 
 
«کیوان کثیریان»، رییس انجمن منتقدان سینما که در این دوره از جشنواره به همراه دیگر منتقدان حضور چشمگیر داشته در ارزیابی خود از جشنواره سی‌و‌سوم موسیقی فجر بهCHN می‌گوید: «مشکل 90 درصد فیلم‌های امسال، فیلمنامه و تدوین است. فیلم‌ها به لحاظ ساختاری ریتم نامناسبی با موضوع دارند و عملا به نظر می‌رسد که تدوین حرفه‌ای روی آنها انجام نشده‌است.»
 
وی معتقد است: «در این دوره از جشنواره ما تدوین‌گران حرفه ای نداشتیم. به عنوان نمونه آقای حسن دوست تنها با یک فیلم در جشنواره حاضر بود، آقای معینی اصلا حضور نداشت.»
 
به گفته این منتقد؛ فیلم‌های این دوره از جشنواره را کارگردانان جوان شرکت کننده در جشنواره خود تدوین کردند و یا اینکه از تدوین‌گران جوان و کم تجربه استفاده کردند. 
 
تدوینگران حرفه‌‌ای حذف شدند
رییس انجمن منتقدان سینما می افزاید: «در اکثر فیلم هایی که دیدم این نقطه ضعف فاحش بود و دلیل‌اش هم می‌تواند این دیدگاه باشد که کارگردان معقتد است خودش تدوین بلد است و به همین‌خاطر در این دوره از جشنواره بسیاری از تدوینگران حرفه‌ای حذف شده‌اند.»
 
تدوینگر حرفه‌ای سختگیر و بی رحم است
کثیریان معتقد است: «تدوین‌گران حرفه‌ای افراد سختگیر و بی‌رحمی هستند. به نفع فیلم قیچی می‌زنند اما در این دوره از جشنواره فیلم‌هایی را می‌بینیم که اکثر آن‌ها زمانی نزدیک به 100 دقیقه دارند.»
وی دلایل این زمان طولانی برای فیلم‌های حاضر در جشنواره را تدوین کارگردانان می‌داند و می‌گوید: «کارگردان نماهایی را گرفته است که دلش نمی‌آید از فیلم قیچی کند برای اینکه معتقد است برایش زحمت کشیده و از طرفی به دنبال این است که بازیگران را نیز از خود راضی نگه دارد و ... اینها در حالی است که یک تدوینگر حرفه‌ای به این مسایل حاشیه‌ای توجهی ندارد، به نفع فیلم ویرایش می‌کند و خروجی برایش مهم است.»
به اعتقاد کثیریان؛ به جز یکی دو فیلم حاضر در جشنواره، همگی از اشکالات اساسی در تدوین برخوردارند.
 
وی تاکید می‌کند: «مشکل فیلمنامه در فیلم‌های این دوره از جشنواره عمومی است. قصه هایی داریم که جمع نمی‌شوند، پایان‌بندی ندارند، دیر شروع می‌شوند و یا گره‌افکنی‌شان تا پایان فیلم باز نمی‌شود.»
 
فیلم‌های خنثی و بی خاصیت آفت سینماست 
رییس انجمن منتقدان سینما اساسی ترین مشکل را در فیلم‌های انتخاب شده در جشنواره سی‌و‌سوم فیلم فجر، تدوین نامناسب و فیلمنامه می‌داند و می‌افزاید: «مشکل اساسی سینمای امسال این است که فیمسازان به خاطر مشکلاتی که در چند ساله اخیر پیش آمده عملا سراغ سوژه‌های مهم و ملتهب جامعه نرفته‌اند. جشنواره تبدیل شده به یکسری فیلم خنثی، بی خاصیت و بی‌خطر! که این برای سینما آفت بزرگی است.»
وی در پاسخ به این سوال که کدامیک از فیلم‌های حاضر در جشنواره را فیلم‌های خوب و قابل تاملی می‌داند می‌گوید: «"در دنیای تو ساعت چند است؟" فیلم "چهارشنبه 19 اردیبهشت" و تا حدودی نزدیک‌تر "کوچه بی نام". بقیه فیلم ها قابل تامل نبوده اند و حرفی برای گفتن ندارند.»
 
مسوولان شجاعانه پشت فیلمساز بایستند
این منتقد سینما در بیان پیشنهادات خود می‌گوید: «در بخش مدیریتی و سیاستگذاری مسوولان باید شجاع تر پشت فیلمساز بایستند و فیلم ‌اش را اکران کنند که فیلمسازان از موضوعات بی خاصیت، رخوت انگیز و موضوعاتی که اصطلاحا به هیچکس برنمی‌خورد! و از همه مهمتر فیلم‌هایی که موقعیت‌های اجتماعی در آنها حضور ندارند، دور شوند. همچنین امنیت شغلی سینماگران باید به گونه ای مراعات شود که تدوین‌گر، آهنگساز، فیلمبردار و.... از میان حرفه‌ای‌های سینما انتخاب شوند.»
وی تاکید می‌کند: «اینگونه نباشد که هرکسی با هر درجه از تخصص راحت بتواند فیلم سینمایی تدوین کند. کسانی که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده و به تخصص در حرفه خود دست یافته‌اند را به راحتی کنار نگذاریم.»
 
حضور جوانان در جشنواره موفقیت آمیز نبود
کثیریان ضمن اهمیت حضور جوانان و جوانگرایی در جشنواره فیلم فجر معتقد است: «جوان‌گرایی باید با نتیجه خوبی همراه باشد. در این دوره حضور جوانان موفقیت آمیز نبوده است. این مساله نشان می دهد که در مسایل فنی و محتوایی فیلم به افراد باسابقه‌تری نیاز داریم تا سینمای ایران لطمه کمتری ببیند.»
21 بهمن 93 لینک  chn
 
 
/ 0 نظر / 33 بازدید