در اولین نشست یک فیلم یک فیلمنامه در سال جدید عنوان شد


در اولین نشست یک فیلم یک فیلمنامه در سال جدید عنوان شدمسعود کیمیایی: ما فرصت ساختن فیلم بد را در ایران نداریمما بر عکس گذشتگان مان در حال حاضر در ایران فرصت ساخت فیلم بد را نداریم.

به گزارش خبرنگار سینمایی "مهر"، در اولین نشست یک فیلم یک فیلمنامه در سال جدید که روز ۲۸ فروردين درسالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، فیلم " خواب بزرگ" به نویسندگی " ویلیام فالکنر" ،" لی براکت" و " چارلز فورتمن" و کارگردانی " هاوارد هاکس" به نمایش در آمد.

پس از نمایش این فیلم که با حضور جمعی از علاقمندان به فیلمنامه نویسی اکران شد، در نشستی که به نقد و بررسی فیلمنامه  خواب بزرگ " می پرداخت، " مسعود کیمیایی" فیلمنامه نویس و کارگردان"،" جواد طوسی" نویسنده و منتقد و " کیوان کثیریان" منتقد حضور یافتند. 

در ابتدای این نشست کیمیایی به ایراد سخنانی در مورد سینمای هاکس پرداخت و گفت: به نظرمن " خواب بزرگ" کار متوسطی از هاکس محسوب می شود و هاکس آثار بسیار بهتری نظیر " داشتن و نداشتن" و " ریو براوو" دارد.هاکس با بیش از 40 فیلم، تنها سه یا چهار فیلم خوب و متوسط و تعدادبسیاری فیلم بد دارد، چون هالیوود به فیلمسازانش اجازه ساخت فیلم بد را می دهد، در حالی که ما در ایران هرگز چنین اجازه ای را به کارگردانمان نمی دهیم.

وی افزود: از آنجا که افرادی چون " هیچکاک"،" فورد " و " هاکس" از تدوین گران گرامر سینما محسوب می شوند، بررسی آثار آنها ضروری است. در این فیلم شخصیت " مارلو" در مقایسه با " مارلو" های دیگر فیلم ها ی کارآگاهی بسیار ضعیف است و دلیل این ضعف هم بازی " همفری بوگارت " می تواند باشد. او با چهره ای سنگی، خشک و بی انعطاف این مارلو را ساخته است . از سویی فیلمنامه نویسان خیلی از وقایع را رها کرده  و داستان شخصیت ها را بلاتکلیف نگاه داشته اند. مثلا شخصیت کليدی " کارمن" در این فیلم جای بررسی بیشتری دارد که به آن پرداخته نشده است.

در ادامه این نشست " جواد طوسی" که هاکس را دارای سبک خاص فیلمسازی می دانست، افزود: در سینما باید برای عنصر زمان ویژگی و اهمیت خاصی را قائل شد. زمان تعریف مشخصی دارد . این فیلم در دهه های 30 و 40 ساخته شده است و باید آن را در زمان خودش سنجید. " خواب بزرگ" در زمان خودش فیلمی متفاوت و بزرگ محسوب می شده است.

وی ادامه داد: " خواب بزرگ" فیلم برجسته ای از هاکس محسوب نمی شود. خشکی و بی انعطافی شخصیت ها ونداشتن ارتباط آنها با هم عامدانه به نظر می رسد. در این فیلم هاکس خودش را به فضای مدرن تری از فضاهای دهه 40 نزدیک کرده است.

طوسی خاطر نشان کرد: هاکس دارای سینمای خاص خودش است  و می توان او را یک سینماگر مولف دانست. او داستان را گرفته و ردپاهای خودش را در آن به جا گذاشته است.

" کیوان کثیریان" نيز با اشاره به شخصیت مارلو گفت: کارآگاه مارلو  بر خلاف خیلی از شخصیت های داستان های پلیسی تنهاست و هیچ دستیاری ندارد که حتی ما از طریق صحبت او با دستیارش به تحلیل او از وقایع و ارتباطات دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: ما نمی دانیم که او چه تحلیلی از وقایع دارد و طی چه فرایندی به بعضی نتایج می رسد. انچه ما از مارلو دستگیرمان می شود، شخصیتی است مبهم . حتی شیوه تزریق اطلاعات هم از طریق مارلو انجام می شود و همه حجم اطلاعات به دلخواه وی به تماشاگر داده می شود.

/ 7 نظر / 5 بازدید
mahmoud

salam man mashghoole sakhtane ye site cinema ee hastan dar soorate tamayol baram off bezarid mamnoon felan bye

n

عجب خبری...عجب خبرنگاری........شایسته است که از وی تشکری در خور توجه شود.........

harry haller

چرا در اين همايشها از منتقدان مشهورتری مثل حسام الدين کيايی مقام دعوت نمی کنيد؟!

محمد بهمن زياري

سلام من با اجازه شما را توي وبلاگم پيوند كردم سري به ما بزنيد خوشحال ميشيم!

سزار

دوست خوبم و عزيز خوب ..: دلت هميشه با بوي معطر گلها مزين و روحت سبكبال و انديشه ات سيال باد…با خواندن و ديدن وبلاگت حس مشتركي پيدا كردم ميان خودم و تو …و آدمها را هميشه همين حس به هم نزديك كرده است …جادوي ارتباط مگر غير از اين است … تو ومن و ديگران اينجائيم ..براي گفتن و شنيدن ..و بعد لذت بردن از اين كه انسانيم و به يكديگر سخت محتاج ..نقطه اشتراك ما درد هائي است كه در دل داريم ..و شاديهامان هر چند كم ..هر چند زود گذر … خودت را از من دريغ مكن ..بگذار با حضور سبز و يك دلي تو در سرزمين گمشده من …كمي آرام گيريم ..كه مدتهاست بوي آرامش را از ياد برده ايم …من منتظر صداي قدمهاي تو وقتي كه در سرزمين من ميخرامي هستم …بيا و با خودت يك بغل حس دوست داشتن..و سبدي از مهر ..هم بياور ..لازممان ميشود…منتظرم… امپراطور سرزمين آبهاي هميشه آبي… من از سينمای رنج ديده ميايم..

????

اين آقای سزار فکر می کنم که با قزوينی ها فاميل باشند

آریانو ( P E R S I AN *** C I N E M A)

سلام ... وبلاگت خوبه ولی تو آپديت کردن خيلی کم کاری... تحلیل فيلم « رستگاری در هشت و بيست دقيقه » ... منتظر خواندن نظرتان خواهم بود...