Image and video hosting by TinyPic

نگاهی به فيلم های جشنواره ۲۳(۲)

بيدار شو آرزو

يك اتفاق كمياب

بدون شك فيلم آخر كيانوش عياري، فيلم دشواري بوده است. نمي‌توان بي‌توجه به شرايط ساخت بيدار شو آرزو آن را به تماشا نشست و درباره آن حرف زد.

نهادن يك خط داستاني ساده در لابه‌لاي فيلمي كه بلافاصله پس از زلزله ساخته مي‌شود، شايد تنها كاري است كه مي‌توان انجام داد. از همين روست كه فيلمنامه بيدار شو آرزو كاملاً تحت‌الشعاع عظمت فاجعه بم قرار مي‌گيرد. اما همين كه يك فيلمساز ايراني احساس وظيفه مي‌كند و بدون فوت وقت و در فرصتي مناسب، لحظاتي تاريخي و كمياب را در قالب يك فيلم داستاني به ثبت مي‌رساند، به خودي خود واجد ارزش است.

اتفاقي كه در سينماي ايران، بسيار كم رخ مي‌دهد.

 

گيلانه

اطناب ممل

نمي‌دانم چه اصراري بود كه ننه‌گيلانه شسته و رفته سال پيش به گيلانه مطول امسال بدل شود؟! بخش‌هايي كه به قصه سال گذشته افزوده شده نقشي جز كم‌اثر كردن داستان اصلي ايفا نمي‌كند. بخش‌هاي مربوط به دختر گيلانه، نه تنها كمكي به داستان اسماعيل و گيلانه نمي‌كند بلكه خود نيز بلاتكليف رها مي‌شود. شايد بخش مربوط به پيش از اعزام اسماعيل به جبهه تا حدودي در جهت تقويت گيلانه فعلي است. ضمن آن كه مي‌توان ادعا كرد شخصيت گيلانه يكي از باشكوه‌ترين، كامل‌ترين و جذاب‌ترين شخصيت‌هاي زن اين سال‌هاي سينماي ايران است؛ زني با تمام دلواپسي‌هاي ناب مادرانه تنديسي از سخت‌كوشي و دريايي از اميدواري و ايثار.

 

زن زيادي

فيلمي در ستايش خيانت

مرد خيانت‌كار بد است، مردي كه به او خيانت شده بد است، زن خيانت‌كار بد نيست، زن بدكاره بد نيست، زن خوب هم كه خوب است. پس زن، خوب است، مرد بد است! اصلاً زن خيانت‌كار مي‌تواند توجيه و توضيح قانع‌كننده داشته باشد، مرد خيانت‌كار هم همين طور. پس خيانت بد نيست! ديگر عادت كرده‌ايم كه به جاي فيلم، مانيفست به خوردمان بدهند و ميزگرد ببينيم و بشنويم. ميزگردهاي پياپي كافي‌شاپي واكنش پنجم حالا در زن زيادي در رستوان بين راه و كنار رودخانه تشكيل مي‌شود و آن چه در اين ميان مغفول مي‌افتد، قصه و فيلمنامه است و مسلماً نتيجه چنين نگاه متعصبانه‌اي، چيزي جز يك فيلم ضعيف نخواهد بود. ضمن آن كه فيلم حتي در پردازش شخصيت‌هاي خودساخته نيز دچار تناقض‌هاي اساسي است. يك خانم معلم كه در سكانس ابتدايي درباره حقوق زنان به شاگردانش رهنمود مي‌دهد، امكان دارد خود در زندگي شخصي‌اش تا اين حد، ساده‌لوح، منفعل، كم‌هوش و غافل باشد؟ اصلاً چنين شوهري چه تناسبي با اين زن دارد؟ آن افسر پليس هم كه نوبر است با آن حرف‌هاي فيلسوفانه و آن رفتار غيرواقعي و كاريكاتوري. اين بار ميلاني به صراحت و آشكارتر از هميشه فرياد مي‌زند كه «مرد خوب، مرد مرده است!»

 

سالاد فصل

فيلمنامه از دست‌رفته

سالاد فصل تا 20 دقيقه پاياني، فيلم بدي نيست. قصه نسبتاً جذابي دارد. ايده اوليه فيلم ـــ سرگذشت دختري كه مي‌خواهد از طبقه اجتماعي فرودست خود جدا شود و عشق مرد ميانسالي از طبقه خود را نمي‌پذيرد و دست به دزدي مي‌زند ـــ ايده بدي نيست. اما بخش پاياني فيلم، آنجا كه فيلمنامه‌نويس تلاش دارد تا با پيچاندن بي‌مورد داستان، سادگي و سرراستي را از آن بگيرد، همه چيز خراب مي‌شود. اصلاً با اين پيچيده كردن، بسياري از اطلاعات فيلمنامه، در هم مي‌ريزد و دچار تناقض مي‌شود. مرد پولداري كه عمداً جيب خود را در اختيار دختر سارق قرار مي‌دهد و عمداً او را بازي مي‌دهد تا موجبات قتل همسرش را توسط دختر فراهم كند. ولي اين مسئله به فيلم ضربات اساسي وارد مي‌كند. اصلاً مرد پولدار از كجا مي‌داند كه ليلا از پسرعمويش خواهد خواست كه زن او را به قتل برساند و بر اساس چه معلومات و اطلاعاتي روي چنين اقدامي حساب مي‌كند؟ اين پرسش و پرسش‌هاي نظير اين، فيلمنامه را به يك فيلمنامه به شدت متزلزل، متناقض و از دست‌رفته تبديل مي‌كند. سالاد فصل مي‌توانست يك فيلم قصه‌گوي جذاب باشد. حيف!

 

رازها

ناكامي محض

مدت‌هاست كه محمدرضا اعلامي با هر فيلمش نااميد كننده‌تر ظاهر مي‌شود. واقعاً فيلمساز بااستعدادي كه با نقطه ضعف شروع مي‌كند چگونه سر از رازها درمي‌آورد؟ رازها فيلمنامه‌اي پر از كاستي و خطا است و تا جايي كه در مواردي از صحنه‌هاي جدي و مهيج، از تماشاگر صداي قهقهه برمي‌خيزد!

ايده اصلي فيلمنامه، دستمايه جذابي است. يك شومن تلويزيوني معروف از برنامه‌اش استفاده‌اي در جهت كشف جسد خود مي‌كند. پرداخت سردستي فيلمنامه باعث شده تا اين ايده خوب، حرام شود.

شومن، پيش از آن كه بداند كسي نقشه قتلش را كشيده، مقدمات ساخت يك برنامه تلويزيوني درباره كشف جسد خود را فراهم مي‌كند! او حتي پيش از آن كه از نيات سوء همسرش باخبر شود، محل قتل خود را هم مي‌داند! گاف اصلي فيلمنامه، همين جاست.

فكر كليشه‌اي و نخ‌نما شده گريم و تغيير چهره و شيوه اجراي آن، بسيار سردستي است. همچنين، ايده غيرقابل باور استفاده از رايانه و تايمر آن در انجام كارهاي مختلف كاملاً نچسب است و بخش‌هاي ضبط شده آخرين برنامه تلويزيوني شومن، آن قدر تصنعي است كه كل فيلم را نابود مي‌كند و در شرايطي كه هيجان بايد به اوج برسد تماشاگر را به خنده وامي‌دارد.

ساختن فيلم معمايي و توليد هيجان خوب است، اما فيلمنامه‌نويس آن بايد بلد باشد پازل بچيند و بايد بلد باشد اطلاعات را حساب شده و به موقع به فيلمنامه‌اش تزريق كند. رازها از اين بابت براي اعلامي، يك ناكامي محض است.


کیوان کثیریان
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

کیوان کثیریان


نویسندگان


آرشیو مطالب گذشته
بهمن ٩٥
دی ٩٥
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آذر ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
اردیبهشت ٩٤
فروردین ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
آبان ٩۳
مهر ٩۳
شهریور ٩۳
امرداد ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
اسفند ٩٢
بهمن ٩٢
دی ٩٢
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
خرداد ٩٢
اردیبهشت ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
دی ٩۱
آذر ٩۱
آبان ٩۱
مهر ٩۱
شهریور ٩۱
امرداد ٩۱
تیر ٩۱
خرداد ٩۱
اردیبهشت ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
اسفند ۸٩
بهمن ۸٩
دی ۸٩
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
شهریور ۸٩
امرداد ۸٩
تیر ۸٩
خرداد ۸٩
اردیبهشت ۸٩
فروردین ۸٩
اسفند ۸۸
بهمن ۸۸
دی ۸۸
آذر ۸۸
آبان ۸۸
مهر ۸۸
شهریور ۸۸
امرداد ۸۸
تیر ۸۸
خرداد ۸۸
اردیبهشت ۸۸
فروردین ۸۸
اسفند ۸٧
بهمن ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
مهر ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آذر ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
امرداد ۸٦
خرداد ۸٦
فروردین ۸٦
اسفند ۸٥
بهمن ۸٥
دی ۸٥
آذر ۸٥
آبان ۸٥
مهر ۸٥
شهریور ۸٥
امرداد ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
فروردین ۸٥
اسفند ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
اردیبهشت ۸٤
فروردین ۸٤
اسفند ۸۳
بهمن ۸۳
دی ۸۳
آبان ۸۳
شهریور ۸۳
امرداد ۸۳
تیر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳
دی ۸٢
آذر ۸٢
آبان ۸٢
مهر ۸٢
شهریور ۸٢
امرداد ۸٢
تیر ۸٢
خرداد ۸٢
اردیبهشت ۸٢
اسفند ۸۱
بهمن ۸۱
دی ۸۱
آذر ۸۱
آبان ۸۱


Baznegar

لینک دوستان
لینک دوستان

فلوت سحرآمیز
کنسروحرفهاي من. نسیم قاضی زاده
صفحه اول مهم ترين روزنامه های جهان
چسب‌زخم - هادی‌مقدم‌دوست
باز نگار
کافه سايبر
فيلم نيوز
فیلمدونی
سي نت
آدم برفی ها
30 نما
سوره سينما
ایران فستیوال
سایت سینمایی پرشین استار
سينماي ما
اخبار هالیوود
قديمي ها
مرده نگار - عباس حبیبي
زن نوشت - پرستو دوکوهکی
کادوس - محمد مطلق
مجله فیروزه
مجله سی نت
خوشبختی...- محمدصالح‌علا
هفتان
بالاترین
تادانه - يوسف عليخاني
کافه انار - باقر تهرانی
لولیان - ليلي نيکونظر
روزانه - مهران بهروز فغانی
آزاده سهرابي
ايستگاه - رضا ولی زاده
آقازاده
چرک نويس - ندادهقانی
خبرنگار
هنوز
امیر مهدی حقیقت
خبرنگار ۲
یادداشت‌های‌نیک‌آهنگ کوثر
آق‌بهمن - بهمن‌دارالشفايی
media-beat - محمد‌رضا‌نوروز‌پور
حسن سربخشيان
مثل همه - يگانه خدامي
فيلم باز
نقطه، سرخط - شیما انتظاری
تحریریه خاموش -احمد جلالی
بهنام قلی‌پور
کافه تيتر - بهنام‌قلی‌پور.بی‌تاصالحی
محمدرضا شاهرخی نژاد
وب فتو -محمد توکلی
گرگ صابونی - مریم پالیزبان
بهروز مهری
حسن سربخشيان
علی آقاربيع
دجاوو - الهام طهماسبی
مسعود ده نمکی
نگاتیوهای سپید- احمد صبریان
طراحی گرافیک - علی بنام
گرگ بیابان - حسام مقامی کیا
ته خط - خسرو نقیبی
سیم آخر - حسین وحدانی
دل نوشته ها - امید نجوان
شُمال از شُمالِ غربی - محسن آزرم
کادوس - محمد مطلق
طراح گرافیک - حسین توکلی
عبور - چیستا یثربی
کبریا - چیستا یثربی
نقد فیلم - بهزاد دوران
مستغاثی دات کام - سعید مستغاثی
جن و پری
کوچه فرهنگ - سیدرضاصائمی
7تیر دات کام
سینمای ایران و جهان - امیررضا نوری پرتو
ماه هفت شب - بهاره رهنما
يادداشت هاي بي مخاطب - امید توشه
روزی روزگاری - حسن معظمی
خنده و فراموشی - ترانه عليدوستی
کلبه - شیده لالمی
مسعود بهنود
دکتر یونس شکرخواه
رو در رو - دکتر احمد توکلی
دکتر حسن نمك‌دوست
آخرین سکانس - فرهاد خالدار
فروغ من - ایلیا محمدی نیا
ماهی سیاه کوچولو - ساناز اقتصادی نیا
کافه وطن - بهنام صابر نعمتی
قلم های سرخ - امیر لعلی
غزلداستان - محسن فرجی
حرفه خبرنگار - فهیمه خضر حیدری
کتابخانه کوچک من
حرفهای یک جو
خرده خواب های خراب - مسعود بهارلو
سینما-امروز - محمد محمدیان
عشق سال های وبا - محمدعلی سعیدی
قلم های سرخ - امیر لعلی
ناصرمردانی
خبرآنلاین
برخورد خيلي نزديك - اسماعیل میهن دوست
سینما- محمد قنبری
سینما و دیگر هیچ
یک منتقد سینمای بیکار
دکتر سلام



لینک های روزانه
لینک های روزانه

ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ




  RSS 2.0