Image and video hosting by TinyPic

نگاهي به حضور آخرين فيلم بهمن قبادي در رقابت‌هاي اسكار

 

 

                        اين لاك‌پشت‌هاي بلندپرواز

 

امسال فرهاد توحيدي، كيانوش عياري،‌رسول صدر عاملي، مجيد مجيدي،‌بهرام دهقاني،‌سيد ضياء هاشمي، امير اثباتي،‌امير اسفندياري و ابوالحسن داودي كه هر يك نماينده يك صنف و نهاد سينمايي بودند،‌در كميته‌اي نه نفره به فيلم «لاك‌پشت‌ها هم پرواز مي‌كنند» رأي دادند و آخرين فيلم بهمن قبادي را به عنوان نماينده سينماي ايران در اسكار برگزيدند. در اين رقابت «اشك سرما» ، «مهمان مامان» و «شب‌هاي روشن» گزينه‌هاي جدي ديگر بودند.

فيلم قبادي كه امسال به عنوان نماينده ايران به آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي اسكار معرفي شده، اولين بار در جشنواره كودك اصفهان ديده شد و به شدت مورد توجه داوران و تماشاگران قرار گرفت. اين فيلم جوايز بهترين فيلم،‌بهترين كارگردان و بهترين فيلم از نگاه تماشاگران را به خود اختصاص داد تا اميدها براي موفقيت لاك‌پشت‌ها در اسكار بيش از سال‌هاي گذشته بارور شود.

«لاك‌پشت‌ها هم پرواز مي‌كنند» داستان تجاوز به يك دختر خردسال كرد عراقي است و حكايت حاملگي،‌زايمان و خودكشي او . داستان فيلم از اواخر دوران رژيم‌صدام آغاز مي‌شود و تا سقوط صدام و حمله امريكايي‌ها به عراق ادامه دارد.

 

 لاك‌پشت‌ها چگونه انتخاب شدند؟‌

فرهاد توحيدي كه در دو ـ سه سال اخير همواره به عنوان نماينده كانون فيلمنامه‌نويسان در كميته انتخاب حضور داشته است،‌درباره روال كار كميته و معيارهاي انتخاب فيلم ايراني معرفي شده به آكادمي اسكار مي‌گويد:‌«از بين گزينه‌هاي موجود، چهار فيلم را براي گزينش نهايي انتخاب كرديم:‌«اشك سرما»‌، «مهمان مامان»، «شب‌هاي روشن» و «لاك‌پشت‌ها هم پرواز مي‌كنند» . البته فيلم‌هاي ديگري هم شانس رسيدن به مرحله نهايي را داشتند، ولي شرايطشان با مقررات اسكار همخواني نداشت. مثلاً ما به «رسم عاشق‌كشي» هم نظر داشتيم،‌ولي در آيين‌نامه مسابقه فيلم‌هاي خارجي در اسكار تأكيد شده كه فيلم شركت‌كننده بايد حداقل هفت روز در كشور مبدأ در يك سالن به نمايش عمومي درآمده باشد و حتماً براي آن بليت فروخته شده باشد. يكي ـ دو فيلم ديگر هم مثل «قدمگاه» همين حالت را داشتند.

به دليل طرح موضوع روز و نيز نوع نزديك‌شدن آقاي قبادي به اين مسئله با اكثريت قريب به اتفاق آرا مصلحت ديديم كه اين فيلم را براي اسكار بفرستيم.

با اينكه موضوعي كه فيلم به آن مي‌پردازد شناخته شده است، ابعاد فاجعه انساني آن هنوز كاملاً روشن نشده، بخصوص براي مخاطبان غربي . با توجه به اين مسئله و نظر به اينكه پرداختن به يك موضوع تراژيك با نگاهي تلخ و شيرين مي‌تواند مورد توجه قرار بگيرد،‌مي‌توان به «لاك‌پشت‌ها هم پرواز مي‌كنند» اميدوار بود، ولي رقابت اسكار بسيار فشرده است. اين تصور كه ما هرچه بفرستيم ممكن است جايزه بگيرد يا جزو پنج نامزد جايزه شود خيلي آسوده خيالي است. اينكه پخش كننده فيلم كدام كمپاني باشد و فيلم در آن كشور چطور معرفي و چقدر حمايت شود و چگونه به نمايش دربيايد خودش مسئله‌اي است و مسئله ديگر هم رقابت فيلم با رقباي قدر است. نمي‌توان گفت چقدر شانس داريم، ولي اميدواريم شانس با اين فيلم همراه باشد و حداقل وضعيتي مثل «بچه‌هاي آسمان» پيدا كند.

اسكار فيلم‌هاي خارجي چگونه اهدا مي‌شود؟ 

اولين بار در مراسم اسكار سال 1947 جايزه ويژه‌اي به فيلم نورئاليستي ايتاليايي، «واكسي»، اهدا شد و از آن پس تا سال 1956 كه رسماً رسته جديدي در جايزه‌هاي سالانه براي بهترين فيلم خارجي زبان ايجاد شد، همه ساله جايزه ويژه‌اي به يك فيلم خارجي داده مي‌شد. براي آنكه فيلمي مورد پذيرش در اين رشته قرار گيرد بايد به زبان اصلي و داراي زيرنويس انگليسي باشد. تصميم در مورد معرفي فيلم‌ها بر عهده كشور سازنده است و تنها يك فيلم از هر كشور پذيرفته مي‌شود. فيلم‌ها از سوي كميته فيلم‌هاي خارجي زبان در آكادمي به نمايش درمي‌آيد و پنج فيلم از ميان آنها به عنوان نامزد جايزه برگزيده مي‌شود. در رأي‌گيري براي انتخاب بهترين فيلم خارجي تنها اعضايي از آكادمي مجاز به رأي دادن هستند كه تمامي فيلم‌هاي ارسال شده را ديده باشند. فيلم‌هاي خارجي زبان خارج از اين رشته در ساير رشته‌ها نيز مي‌توانند به‌عنوان نامزد برگزيده شوند.

 

حرف‌هاي بهمن قبادي

بهمن قبادي،‌كارگردان «لاك‌پشت‌ها هم پرواز مي‌كنند» درباره فيلمش مي‌گويد: «مي‌خواستم فيلمي بسازم كه واقعيت‌هاي تلخ كردستان را نشان بدهد و بهترين حالت، حضور كودكاني بود كه بر عناصر ضد جنگ فيلم اضافه كند. خاورميانه لوكيشني است كه بهترين جا براي تسليحات غربي‌هاست . در اين فيلم مسئله‌ام صدام و امريكا بود و اكنون نمي‌توانم خوشحالي‌ام را از سقوط صدام پنهان كنم اما از حضور امريكايي‌ها هم ناراضي‌ام، چرا كه همه را دچار سرگشتگي كرده‌اند. اين نوع فيلم ماندگار است. تا وقتي جنگ باشد،‌اين جنس فيلم‌ها هم ساخته مي‌شود. اما اينكه فيلم من تا چه‌اندازه مي‌تواند تحول ايجاد كند و تأثيرگذار باشد نمي‌دانم.»

سابقه حضور ايران در اسكار

امسال هفتادوهفتمين دوره برگزاري اهداي جوايز اسكار است و بخش انتخاب بهترين فيلم خارجي از 1956 به جوايز اسكار اضافه شد. ايران از اين 77 دوره فقط در ده دوره نماينده معرفي كرده است. پيش از اين فيلم‌هاي «زير درختان زيتون»(عباس كيارستمي 1374) ، «گبه»(محسن مخملباف، 1375)، «بادكنك سفيد»‌(حسين پناهي،1376)، «بچه‌هاي آسمان» (مجيد مجيدي،‌1377) ، «رنگ خدا» (مجيد مجيدي، 1378)، «زماني براي مستي اسب‌ها»(بهمن قبادي،‌1379)، «باران»(مجيد مجيدي،‌1380)، «من، ترانه پانزده سال دارم» (رسول صدر عاملي، 1381) و «نفس عميق»(پرويز شهبازي،‌1382) براي رقابت در رشته بهترين فيلم غيرانگليسي زبان به آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي اسكار معرفي شده بودند. در اين فهرست مجيد مجيدي با سه فيلم و بهمن قبادي با دو فيلم در صدر قرار دارند. در اين ميان تنها فيلم «بچه‌هاي آسمان» در سال 1997 موفق شد به جمع پنج كانديداي نهايي اين رشته راه يابد كه در آخرين گام مغلوب فيلم «زندگي زيباست» ساخته روبرتو بنيني شد. اين موفقيت از معتبرترين كاميابي‌هاي سينماي ايران در عرصه جهاني به حساب مي‌آيد.

حرف و حديث‌هميشگي

در چند ساله اخير معمولاً بر سر انتخاب نماينده سينماي ايران در اسكار اختلاف نظرهايي وجود داشته است. مثلاً در سال 81 فيلم «من، ترانه،‌پانزده سال دارم» و دو فيلم «آوازهاي سرزمين مادري‌ام» و «زندان زنان» را پشت سر گذاشت. در حالي كه بسياري معتقد بودند «من ، ترانه ، پانزده سال دارم» هيچ شانسي براي راهيابي به جمع كانديداهاي اصلي ندارد و «آوازهاي سرزمين مادري‌ام» با توجه به مضمونش انتخاب مناسب‌تري بود.

اما مهم‌ترين چالش‌ها در سال 82 رخ داد. در اين سال شركت امريكايي ول‌اسپرينگ كه پخش فيلم «طلاي سرخ»‌ساخته حسين پناهي را برعهده داشت،‌طي نامه‌اي به وزارت ارشاد ايران خواستار آن شد كه «طلاي سرخ» به نمايندگي ايران در اسكار معرفي شود،‌چرا كه با درخشش اين فيلم در كن، اين كمپاني مي‌تواند در كسب جايزه اسكار توسط اين فيلم تأثيرگذار باشد.

اما «طلاي سرخ» طبق قوانين اسكار بايد يك هفته در سينماهاي ايران اكران عمومي مي‌شد، در حالي كه فقط پنج روز فرصت باقي بود.

در همين گيرودار معلوم شد فيلم پناهي به دليل مشكلاتي موفق به دريافت پروانه نمايش از وزارت ارشاد نشده و به همين دليل حتي نتوانسته در جشن خانه سينما شركت كند.

جنجال‌هاي مطبوعاتي درباره اين موضوع چند روزي ادامه يافت تا اينكه «نفس عميق» به نمايندگي ايران به اسكار ارسال شد و همان‌گونه كه انتظار مي‌رفت، توفيقي كسب نكرد.

و حالا اين لاك‌پشت‌هاي بلندپرواز

«لاك پشت‌ها هم پرواز مي‌كنند.» اين جمله داستاني را به ياد مي‌آورد كه كودكان ايراني در كتاب‌هاي فارسي دوران ابتدايي مي‌خوانند.

اما بهمن قبادي اين جمله را براي عنوان آخرين فيلم خود برگزيده است.

 «لاك‌پشت‌ها هم پرواز مي‌كنند»‌به آكادمي اسكار معرفي شد، فيلمي كه صاحبنظران به موفقيت آن اميدوارند بايد تا اوايل سال جديد ميلادي صبر كرد و ديد آيا فيلم قبادي اين شانس را پيدا مي‌كند كه به جمع كانديداهاي نهايي راه يابد. خدا را چه ديديد،‌شايد از اين پس با شنيدن جمله «لاك‌پشت‌ها هم پرواز مي‌كنند» به جاي آنكه ياد داستان‌هاي دوران كودكي‌تان بيفتيد،‌بهمن قبادي را به‌خاطر بياوريد؛ آن هم به عنوان خالق پرافتخارترين فيلم تاريخ سينماي ايران.

                                              ***** 

**اولين فيلمي كه اسكار بهترين فيلم خارجي را از آن خود كرد فيلم مشهور ايتاليايي، «جاده» اثر فدريكوفليني بود.

**شب‌هاي کابيريا (فليني)، عموي من(ژاك‌تاتي)، چشمه باكره(برگمن)، همچون در يك آينه(برگمن)، هشت و نيم (فليني)، ديروز، امروز، فردا(دسيكا)، جنگ و صلح(باندارچوك)، زد(گاوراس)، جذابيت پنهان بورژوازي (بونوئل)، روز براي شب(تروفو)، آماركورد(فليني)، درسواوزالا(كوروساوا)، فاني‌والكساندر(برگمن)، سوخته از آفتاب (ميخالكف)، زندگي زيباست (بنيني)، همه چيز درباره مادرم(آلمودووار) و ببرخيزان، اژدهاي پنهان (انگ لی) از جمله مشهورترين فيلم‌هايي هستند كه موفق به كسب اسكار اين رشته شدند.

 

 

 


کیوان کثیریان
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

کیوان کثیریان


نویسندگان


آرشیو مطالب گذشته
بهمن ٩٥
دی ٩٥
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آذر ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
اردیبهشت ٩٤
فروردین ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
آبان ٩۳
مهر ٩۳
شهریور ٩۳
امرداد ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
اسفند ٩٢
بهمن ٩٢
دی ٩٢
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
خرداد ٩٢
اردیبهشت ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
دی ٩۱
آذر ٩۱
آبان ٩۱
مهر ٩۱
شهریور ٩۱
امرداد ٩۱
تیر ٩۱
خرداد ٩۱
اردیبهشت ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
اسفند ۸٩
بهمن ۸٩
دی ۸٩
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
شهریور ۸٩
امرداد ۸٩
تیر ۸٩
خرداد ۸٩
اردیبهشت ۸٩
فروردین ۸٩
اسفند ۸۸
بهمن ۸۸
دی ۸۸
آذر ۸۸
آبان ۸۸
مهر ۸۸
شهریور ۸۸
امرداد ۸۸
تیر ۸۸
خرداد ۸۸
اردیبهشت ۸۸
فروردین ۸۸
اسفند ۸٧
بهمن ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
مهر ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آذر ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
امرداد ۸٦
خرداد ۸٦
فروردین ۸٦
اسفند ۸٥
بهمن ۸٥
دی ۸٥
آذر ۸٥
آبان ۸٥
مهر ۸٥
شهریور ۸٥
امرداد ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
فروردین ۸٥
اسفند ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
اردیبهشت ۸٤
فروردین ۸٤
اسفند ۸۳
بهمن ۸۳
دی ۸۳
آبان ۸۳
شهریور ۸۳
امرداد ۸۳
تیر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳
دی ۸٢
آذر ۸٢
آبان ۸٢
مهر ۸٢
شهریور ۸٢
امرداد ۸٢
تیر ۸٢
خرداد ۸٢
اردیبهشت ۸٢
اسفند ۸۱
بهمن ۸۱
دی ۸۱
آذر ۸۱
آبان ۸۱


Baznegar

لینک دوستان
لینک دوستان

فلوت سحرآمیز
کنسروحرفهاي من. نسیم قاضی زاده
صفحه اول مهم ترين روزنامه های جهان
چسب‌زخم - هادی‌مقدم‌دوست
باز نگار
کافه سايبر
فيلم نيوز
فیلمدونی
سي نت
آدم برفی ها
30 نما
سوره سينما
ایران فستیوال
سایت سینمایی پرشین استار
سينماي ما
اخبار هالیوود
قديمي ها
مرده نگار - عباس حبیبي
زن نوشت - پرستو دوکوهکی
کادوس - محمد مطلق
مجله فیروزه
مجله سی نت
خوشبختی...- محمدصالح‌علا
هفتان
بالاترین
تادانه - يوسف عليخاني
کافه انار - باقر تهرانی
لولیان - ليلي نيکونظر
روزانه - مهران بهروز فغانی
آزاده سهرابي
ايستگاه - رضا ولی زاده
آقازاده
چرک نويس - ندادهقانی
خبرنگار
هنوز
امیر مهدی حقیقت
خبرنگار ۲
یادداشت‌های‌نیک‌آهنگ کوثر
آق‌بهمن - بهمن‌دارالشفايی
media-beat - محمد‌رضا‌نوروز‌پور
حسن سربخشيان
مثل همه - يگانه خدامي
فيلم باز
نقطه، سرخط - شیما انتظاری
تحریریه خاموش -احمد جلالی
بهنام قلی‌پور
کافه تيتر - بهنام‌قلی‌پور.بی‌تاصالحی
محمدرضا شاهرخی نژاد
وب فتو -محمد توکلی
گرگ صابونی - مریم پالیزبان
بهروز مهری
حسن سربخشيان
علی آقاربيع
دجاوو - الهام طهماسبی
مسعود ده نمکی
نگاتیوهای سپید- احمد صبریان
طراحی گرافیک - علی بنام
گرگ بیابان - حسام مقامی کیا
ته خط - خسرو نقیبی
سیم آخر - حسین وحدانی
دل نوشته ها - امید نجوان
شُمال از شُمالِ غربی - محسن آزرم
کادوس - محمد مطلق
طراح گرافیک - حسین توکلی
عبور - چیستا یثربی
کبریا - چیستا یثربی
نقد فیلم - بهزاد دوران
مستغاثی دات کام - سعید مستغاثی
جن و پری
کوچه فرهنگ - سیدرضاصائمی
7تیر دات کام
سینمای ایران و جهان - امیررضا نوری پرتو
ماه هفت شب - بهاره رهنما
يادداشت هاي بي مخاطب - امید توشه
روزی روزگاری - حسن معظمی
خنده و فراموشی - ترانه عليدوستی
کلبه - شیده لالمی
مسعود بهنود
دکتر یونس شکرخواه
رو در رو - دکتر احمد توکلی
دکتر حسن نمك‌دوست
آخرین سکانس - فرهاد خالدار
فروغ من - ایلیا محمدی نیا
ماهی سیاه کوچولو - ساناز اقتصادی نیا
کافه وطن - بهنام صابر نعمتی
قلم های سرخ - امیر لعلی
غزلداستان - محسن فرجی
حرفه خبرنگار - فهیمه خضر حیدری
کتابخانه کوچک من
حرفهای یک جو
خرده خواب های خراب - مسعود بهارلو
سینما-امروز - محمد محمدیان
عشق سال های وبا - محمدعلی سعیدی
قلم های سرخ - امیر لعلی
ناصرمردانی
خبرآنلاین
برخورد خيلي نزديك - اسماعیل میهن دوست
سینما- محمد قنبری
سینما و دیگر هیچ
یک منتقد سینمای بیکار
دکتر سلام



لینک های روزانه
لینک های روزانه

ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ




  RSS 2.0