Image and video hosting by TinyPic

۸ فيلم در يك نگاه

تيك
«تيك», دومين فيلم اسماعيل فلاح پور است. او كه با «حرفه اي» همه را نااميد كرده بود, با «تيك» تير خلاص را به شقيقه خود شليك كرد تا باور كنيم فيلمسازي كمي تا قسمتي «هنر» هم هست. وقتي قرار باشد به همين سادگي «همشهري كين» را با «شوكران» درآميزيم, نتيجه جز يك سري تصاوير خنده آور و مضحك چه خواهد بود؟

ايستگاه متروك
«ايستگاه متروك» قرار بوده يك اتفاق در جشنواره بيستم باشد. كارگردانش كم كار است و كارنامه اي قابل قبول دارد، طرح فيلم از شواليه سينماي ايران- عباس كيارستمي- است و كامبوزيا پرتوي فيلم آن را نوشته، امور فني فيلم، خارج از كشور انجام شده، يكي از بازيگرانش هم با مدرك فوق ليسانس سينما تازه از آمريكا باز گشته است و شايد قرار بوده به عنوان پديده بازيگري سينماي ايران معرفي شود و بالاخره حضور مهران رجبي كه معمولاً فيلم بد بازي
نمي كند!
تمام فرمول هاي آقاي شواليه هم در ساخت اين فيلم به كار بسته شده؛ بازيگران
غير حرفه اي، يك روستاي محروم و به غايت فقير، داستان نيم خطي و دكوپاژ ساده با نماهاي طولاني و باز. حاصل كار، اما يك فيلم كشدار، سياه، چركين و خسته كننده است كه بي شك مخاطب ايراني را هدف نگرفته است.

الفباي افغان
«الفباي افغان»، آخرين ساخته محسن مخملباف، باز هم درباره افغانستان و مشكلات آن ديار است. لحظات ابتدايي فيلم به دليل اصرار كارگردان بر نمايش صريح سياهي و پليدي،
چندش آور و منزجر كننده از آب درآمده است.
مخملباف هم مثل بعضي ديگر، سوراخ دعا را خوب پيدا كرده و بعيد است حالا حالاها از افغانستان دل بكند.
بخش اعظم فيلم صرف برداشتن روبنده يك دختر نوجوان محصل ميشود كه بالاخره در پايان فيلم، دخترك روبنده را از چهره برمي دارد. خدا را چه ديد؟ شايد محسن خان با همين تلاش ها يك جايزه صلح نوبل دشت كند!

امتحان
«امتحان»، فيلمي است سر راست با فكري نو و اجرايي دلپذير. ناصر رفايي يك فيلم ساده و هوشمندانه ساخته است.
داستان- كه البته شكل متعارفي هم ندارد از حدود 5/1 ساعت پيش از آغاز يك امتحان- ظاهراً كنكور- را تا زمان برگزاري آن در برميگيرد.
آدمهايي گوناگون هريك چند دقيقه در فيلم حضور دارند و در همين مدت كوتاه به زيبايي شخصيت پردازي ميشوند.
فصل انتهايي فيلم درخشان و تكان دهنده از آب درآمده. رفايي از پس كارگرداني فوقالعاده دشوار اين فيلم سربلند بيرون آمده است.

سرد سبز
«سرد سبز» جذابيت خود را تنها مديون زندگي پر گفت و گوي «فروغ فرخزاد» است نه چيز ديگر. در اين فيلم كوتاه ناصر صفاريان سعي دارد به زواياي گوناگون زندگي خصوصي و ادبي فروغ سرك بكشد و در اين راه پاي سخنان هم نسلان شاعر و هنرمند او و همچنين اعضاي خانواده وي مي نشيند و از عكسهاي خصوصي و نوارهاي صداي او بهره ميگيرد، اما حاصل كار چيز تازه و فوق العاده اي به دانسته هاي عمومي از فروغ نمي افزايد.
البته فصول مربوط به مادر فروغ جذابتر به نظر ميرسد، ضمن آن كه انگار داريوش مهرجويي و بهرام بيضايي به زحمت به فيلم چسبانده شده اند، چرا كه به نظر نمي آيد اين دو ارتباط و آشنايي مستقيمي با فروغ داشته باشند و اين از فحواي سخنانشان نيز پيداست. شايد صفاريان خواسته از وزن سينمايي بيضايي و مهرجويي براي وزين كردن فيلمش بهره ببرد.

روزگار ما
اپيزود اول «روزگار ما» ساخته رخشان بني اعتماد بيشتر به يك فيلم تبليغاتي مي ماند، انگار پدر و مادري از هيجانات كودكانه فرزندانشان به هنگام تبليغات انتخاب ذوق زده شدند و تصميم گرفتند فيلمي از آنان بسازند.
بچه هايي كه به نظر ميرسد بيش از آن كه تعقلي سخن بگويند، با ادبيات مد روز، سخنان بزرگترهايشان را قره قره ميكنند. آنها از شهرت سينمايي و «تريپ»شان كمال سوء استفاده را ميكنند تا براي آقاي خاتمي رأي جمع كنند تا جايي كه در برخي لحظات اين وضعيت حالتي برخورنده مي يابد.
طرز برخورد اين نوجوانان به گونه اي است كه بيشتر مايلند مردم به خاطر «تريپ» حضرات به خاتمي رأي دهند و از اين ابايي ندارند.
روايت اول خانم بني اعتماد مقداري تصوير تبليغاتي و بعضاً خانوادگي است كه بعدها ميتوانند شايد با افتخار نشان نوه هاي خود و خانم حكمت و آقاي داوودنژاد و آقاي صدر عاملي بدهند. (البته شايد!)
روايت دوم اما وضعيت متفاوتي دارد. بني اعتماد با هوشمندي به سراغ كانديداهاي زن انتخابات رياست جمهوري رفته و وضعيت ويژه يكي از آنان را تصوير كرده است. آرزو بيات با موقعيت بسيار دشوار خود نامزد انتخابات شده تا كسي حرفش را بشنود.
بني اعتماد چند روز با وي همراه مي شود و بدبختي ها و نكبت زندگي او را به تصوير مي كشد تا جايي كه بارها اشك «بيات» و بعضاً تماشاچي را در مي آورد، اما سياهي و فقر اپيزود دوم جداً آزارنده و افراطي است.

مزاحم
«مزاحم»، به كارگرداني سيروس الوند فيلم عجيبي است. داستان زندگي يك بازيگر معروف سينما- كه ميگويند بي شباهت به زندگي خود خسرو شكيبايي نيست- با بازي شكيبايي، حجار، حيايي و لعيا زنگنه شكل ميگيرد.
فيلم قرار است بسيار جدي باشد و يك داستان را باز گويد، ولي جالب آن كه در جدي ترين موقعيت ها تماشاگر از ضعف اجرا به خنده وادار مي شود.
فصل پاياني مطول و مضحك است. آن جمله استثنائي شكيبايي در حالي كه هفت تير را به سمت «مزاحم» گرفته بود، با «عشق» ميگفت: «سينما مال جووناست» سالن سينما را تا مرز انفجار پيش برد.

سفره ايراني
«سفره ايراني» يك فيلم ساده، اما پر كشش است. سرگذشت يك اسكناس تقلبي بستر مناسبي است تا گريزي زده شود به زندگي و روحيات اقشار مختلف مردم ايران و در اين بستر واكنشهاي مردم در قبال رد كردن اسكناس تقلبي به ديگران نمايش در آيد.
موقعيتهاي جذابي كه در اين ميانه پيش ميآيد، تماشاگر را با فيلم همراه ميكند. سفره ايراني يك فيلم ديدني است كه اتفاقاً با فيلمهاي ديگر عياري تفاوتهاي آشكار دارد.

کیوان کثیریان
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

کیوان کثیریان


نویسندگان


آرشیو مطالب گذشته
بهمن ٩٥
دی ٩٥
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آذر ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
اردیبهشت ٩٤
فروردین ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
آبان ٩۳
مهر ٩۳
شهریور ٩۳
امرداد ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
اسفند ٩٢
بهمن ٩٢
دی ٩٢
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
خرداد ٩٢
اردیبهشت ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
دی ٩۱
آذر ٩۱
آبان ٩۱
مهر ٩۱
شهریور ٩۱
امرداد ٩۱
تیر ٩۱
خرداد ٩۱
اردیبهشت ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
اسفند ۸٩
بهمن ۸٩
دی ۸٩
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
شهریور ۸٩
امرداد ۸٩
تیر ۸٩
خرداد ۸٩
اردیبهشت ۸٩
فروردین ۸٩
اسفند ۸۸
بهمن ۸۸
دی ۸۸
آذر ۸۸
آبان ۸۸
مهر ۸۸
شهریور ۸۸
امرداد ۸۸
تیر ۸۸
خرداد ۸۸
اردیبهشت ۸۸
فروردین ۸۸
اسفند ۸٧
بهمن ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
مهر ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آذر ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
امرداد ۸٦
خرداد ۸٦
فروردین ۸٦
اسفند ۸٥
بهمن ۸٥
دی ۸٥
آذر ۸٥
آبان ۸٥
مهر ۸٥
شهریور ۸٥
امرداد ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
فروردین ۸٥
اسفند ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
اردیبهشت ۸٤
فروردین ۸٤
اسفند ۸۳
بهمن ۸۳
دی ۸۳
آبان ۸۳
شهریور ۸۳
امرداد ۸۳
تیر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳
دی ۸٢
آذر ۸٢
آبان ۸٢
مهر ۸٢
شهریور ۸٢
امرداد ۸٢
تیر ۸٢
خرداد ۸٢
اردیبهشت ۸٢
اسفند ۸۱
بهمن ۸۱
دی ۸۱
آذر ۸۱
آبان ۸۱


Baznegar

لینک دوستان
لینک دوستان

فلوت سحرآمیز
کنسروحرفهاي من. نسیم قاضی زاده
صفحه اول مهم ترين روزنامه های جهان
چسب‌زخم - هادی‌مقدم‌دوست
باز نگار
کافه سايبر
فيلم نيوز
فیلمدونی
سي نت
آدم برفی ها
30 نما
سوره سينما
ایران فستیوال
سایت سینمایی پرشین استار
سينماي ما
اخبار هالیوود
قديمي ها
مرده نگار - عباس حبیبي
زن نوشت - پرستو دوکوهکی
کادوس - محمد مطلق
مجله فیروزه
مجله سی نت
خوشبختی...- محمدصالح‌علا
هفتان
بالاترین
تادانه - يوسف عليخاني
کافه انار - باقر تهرانی
لولیان - ليلي نيکونظر
روزانه - مهران بهروز فغانی
آزاده سهرابي
ايستگاه - رضا ولی زاده
آقازاده
چرک نويس - ندادهقانی
خبرنگار
هنوز
امیر مهدی حقیقت
خبرنگار ۲
یادداشت‌های‌نیک‌آهنگ کوثر
آق‌بهمن - بهمن‌دارالشفايی
media-beat - محمد‌رضا‌نوروز‌پور
حسن سربخشيان
مثل همه - يگانه خدامي
فيلم باز
نقطه، سرخط - شیما انتظاری
تحریریه خاموش -احمد جلالی
بهنام قلی‌پور
کافه تيتر - بهنام‌قلی‌پور.بی‌تاصالحی
محمدرضا شاهرخی نژاد
وب فتو -محمد توکلی
گرگ صابونی - مریم پالیزبان
بهروز مهری
حسن سربخشيان
علی آقاربيع
دجاوو - الهام طهماسبی
مسعود ده نمکی
نگاتیوهای سپید- احمد صبریان
طراحی گرافیک - علی بنام
گرگ بیابان - حسام مقامی کیا
ته خط - خسرو نقیبی
سیم آخر - حسین وحدانی
دل نوشته ها - امید نجوان
شُمال از شُمالِ غربی - محسن آزرم
کادوس - محمد مطلق
طراح گرافیک - حسین توکلی
عبور - چیستا یثربی
کبریا - چیستا یثربی
نقد فیلم - بهزاد دوران
مستغاثی دات کام - سعید مستغاثی
جن و پری
کوچه فرهنگ - سیدرضاصائمی
7تیر دات کام
سینمای ایران و جهان - امیررضا نوری پرتو
ماه هفت شب - بهاره رهنما
يادداشت هاي بي مخاطب - امید توشه
روزی روزگاری - حسن معظمی
خنده و فراموشی - ترانه عليدوستی
کلبه - شیده لالمی
مسعود بهنود
دکتر یونس شکرخواه
رو در رو - دکتر احمد توکلی
دکتر حسن نمك‌دوست
آخرین سکانس - فرهاد خالدار
فروغ من - ایلیا محمدی نیا
ماهی سیاه کوچولو - ساناز اقتصادی نیا
کافه وطن - بهنام صابر نعمتی
قلم های سرخ - امیر لعلی
غزلداستان - محسن فرجی
حرفه خبرنگار - فهیمه خضر حیدری
کتابخانه کوچک من
حرفهای یک جو
خرده خواب های خراب - مسعود بهارلو
سینما-امروز - محمد محمدیان
عشق سال های وبا - محمدعلی سعیدی
قلم های سرخ - امیر لعلی
ناصرمردانی
خبرآنلاین
برخورد خيلي نزديك - اسماعیل میهن دوست
سینما- محمد قنبری
سینما و دیگر هیچ
یک منتقد سینمای بیکار
دکتر سلام



لینک های روزانه
لینک های روزانه

ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ




  RSS 2.0