Image and video hosting by TinyPic

فيلمنامه نويسان برتر

اين پنج نفر...



سال كه به آخر مي رسد، بهانه اي به دست مي دهد تا اتفاقات و آدم هاي سال كهنه مرور شوند. در اين ميان، بازار «ترين هاي» سال هم داغ است، بعضاً انتخابات شيرين و سرگرم كننده اي هم هست. اما فيلمنامه نويس درآن شور و هياهو هم مهجور مانده و خواسته يا ناخواسته بايكوت شده است.
بخوانيد «موفق ترين» فيلمنامه نويسان سال 1381 را به انتخاب من:
1-پرويز شهبازي
فيلمنامه نويس و كارگردان با استعداد و جوان سينما كه با «مسافر جنوب» آغاز كرد و با «نجوا» ادامه داد، اكنون با سومين فيلمنامه (و فيلم) بلند خود تحسين همگان را برانگيخت.
«نفس عميق» علاوه بر آنكه سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه را از بيست و يكمين جشنواره فيلم فجر براي شهبازي به ارمغان آورد، از سوي نويسندگان و منتقدان مجلات تخصصي سينمايي نيز به عنوان بهترين فيلمنامه شناخته شد.
اين در حالي است كه «مسافر جنوب» در سال 1375 و «نجوا» در سال 1378 نيز فيلمنامه هاي تحسين شده اي بودند و نام هر دو فيلمنامه در ميان نامزدهاي دريافت سيمرغ بهترين فيلمنامه جشنواره هاي پانزدهم و هيجدهم فجر به چشم مي خورد. علاوه بر آن فيلمنامه «مسافر جنوب» در دوازدهمين جشنواره فيلم كودك اصفهان پروانه طلايي بهترين فيلمنامه را گرفت.
شهبازي 40 ساله نوشتن طرح اوليه فيلمنامه «بادكنك سفيد» و «ديپلمات» را نيز در كارنامه دارد. او در «نفس عميق» با دستمايه قرار دادن موضوعي جسورانه با خلق فضايي متفاوت و شخصيت هايي همدلي برانگيز و باور پذير، نظرها را به خود جلب كرد تا از موفق ترين فيلمنامه نويسان امسال باشد.
2-فرهاد توحيدي
امسال پركارترين فيلمنامه نويس سينماي ايران، فرهاد توحيدي بود. او علاوه بر دو فيلمنامه «دنيا» (ساخته منوچهر مصيري) و «گاهي به آسمان نگاه كن» (كمال تبريزي)، فيلمنامه فيلم به نمايش در نيامده «توكيو بدون توقف» (سعيد عالم زاده) و فيلم تلويزيوني «وكيل» (سيروس مقدم) را در كارنامه خود به ثبت رساند. گذشته از اينها حسن هدايت نيز يك سريال پليسي 26 قسمتي را بر اساس فيلمنامه اي از توحيدي در دست توليد دارد. نام اين سريال «جست وجو در شهر» است.
آنچه بيش از همه در كارهاي امسال توحيدي جلب توجه مي كند، تنوع مضموني فيلمنامه هاي اوست. او در حال حاضر رييس كانون فيلمنامه نويسان خانه سينماست و يكي از معدود فيلمنامه نويسان مستقل به حساب مي آيد كه هنوز به كارگرداني روي نياورده.
او پيش از اين فيلمنامه هاي «مرد عوضي» (ساخته محمدرضا هنرمند)، «مرباي شيرين» (ساخته مرضيه برومند) و سريال «بهشت گمشده» (ساخته كامران قدكچيان) را نوشته بود.
3-فريد مصطفوي
فيلمنامه نويس پركار و فعال سينماي ايران امسال جايزه مهم جشن خانه سينما را از آن خود كرد. «زندان زنان» كه اين جايزه را نصيب او كرد، نهمين فيلمنامه بلند مصطفوي است.
او از سال 1366 با فيلمنامه «پاييزان» (ساخته رسول صدر عاملي) حضور جدي خود را در سينماي حرفه اي ايران اعلام كرد. مصطفوي از آن سال تا سال 1373 تقريباً هر سال يك فيلمنامه نوشت؛ خارج از محدوده (1367)، روز باشكوه – زرد قناري (1368)، پول خارجي (1369)، اميد (1370)، بدل (1371) و رؤياي نيمه شب تابستان (1373). از آن پس تا شش سال از مصطفوي فيلمنامه سينمايي ديده نشد. او در سال 1379 فيلمنامه «زير پوست شهر» (ساخته رخشان بني اعتماد)را نوشت و در سال 80 با فيلمنامه فيلم «زندان زنان» درخشيد. مصطفوي ليسانس اقتصاد است و به رغم نوشتن فيلمنامه هاي مطرح، تاكنون حتي كانديداي جايزه در جشنواره فجر هم نشده است.
4-پيمان قاسم خاني
فيلمنامه نويس 36 ساله سينما و تلويزيون كه در رشته آمار تحصيل كرده است، فارغ التحصيل مركز آموزش فيلمسازي اسلامي است. او در سال 1374 با بازي در «عاشقانه» (عليرضا داوود نژاد) وارد سينما شد.
قاسم خاني در سال 1381 علاوه بر نوشتن فيلمنامه فيلم «نان و عشق و موتور 1000» (ابوالحسن داوودي) كه دومين فيلم پرمخاطب سال با قريب به 400 ميليون تومان فروش در تهران بود، فيلمنامه مجموعه تلويزيوني پرطرفدار «پاورچين» را نيز نوشت.
او به عنوان نويسنده اصلي و مدير تيم نويسندگان اين مجموعه روزانة طنز، با شناخت صحيح از موقعيت ها و امكانات طنز، به همراه شخصيت پردازي جذاب، خلق گره هاي داستاني، شوخي هاي به جا و ديالوگ نويسي هاي دقيق، توانست هر داستان «پاورچين» را به يك اثر تقريباً كامل دراماتيك مبدل كند و يكي از ستون هاي اصلي موفقيت آن باشد.
اين براي اولين بار است كه در يك برنامه طنز روزانه، فيلمنامه، تا اين حد به چشم ميآيد. پيمان قاسمخاني پس از موفقيت «نان و عشق و موتور 1000» و «پاورچين» به موفقترين نويسنده حال حاضر سينما و تلويزيون در عرصه طنز مبدل شده است. او كه با مهران مديري (كارگردان پاورچين) به هماهنگي قابل توجهي دست يافته است، در حال نگارش يك فيلمنامه بلند سينمايي براي مديري است كه قاعدتاً مايههاي طنز دارد.
امسال قرار بود سامان مقدم، فيلمنامه «مكث» قاسم خاني را بسازد كه به دلايلي ساخت آن به تعويق افتاد. گفته ميشود اين فيلمنامه، فضايي جذاب و بسيار متفاوت دارد. قاسم خاني امسال فيلم كوتاهي نيز با شركت مديري و بهاره رهنما (همسرش) ساخته و در صدد ساختن يك فيلم بلند نيز هست.
او پيشتر بخش هايي از مجموعه تلويزيوني «هتل» (مرضيه برومند) را نگاشته و يكي از فيلمنامه نويسان «دختري با كفشهاي كتاني» (رسول صدرعاملي) نيز بوده است.
5-تهمينه ميلاني
كارگردان و فيلمنامه نويس 42 ساله سينما كه در رشته معماري تحصيل كرده است، امسال تنها جايزه بين المللي فيلمنامه نويسي را براي سينماي ايران به دست آورد.
نخستين جايزه او در جشنواره ARPA لس آنجلس و جايزه ديگر در چهل و هفتمين جشنواره آسيا – پاسيفيك به دست آمد.
ميلاني كه به عنوان منشي صحنه فيلم «خط قرمز» (مسعود كيميايي) كارش را در سينما شروع كرد. تاكنون هفت فيلم ساخته كه فيلمنامه تمام آنها را خودش نوشته است.
او در سال 1377 سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه را از جشنواره هفدهم فيلم فجر براي فيلم
«دو زن» دريافت كرده بود. آخرين فيلم او (واكنش پنجم) به عنوان بهترين فيلم جشنواره سينماي اجتماعي آبادان شناخته شد.

کیوان کثیریان
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

کیوان کثیریان


نویسندگان


آرشیو مطالب گذشته
بهمن ٩٥
دی ٩٥
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آذر ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
اردیبهشت ٩٤
فروردین ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
آبان ٩۳
مهر ٩۳
شهریور ٩۳
امرداد ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
اسفند ٩٢
بهمن ٩٢
دی ٩٢
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
خرداد ٩٢
اردیبهشت ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
دی ٩۱
آذر ٩۱
آبان ٩۱
مهر ٩۱
شهریور ٩۱
امرداد ٩۱
تیر ٩۱
خرداد ٩۱
اردیبهشت ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
اسفند ۸٩
بهمن ۸٩
دی ۸٩
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
شهریور ۸٩
امرداد ۸٩
تیر ۸٩
خرداد ۸٩
اردیبهشت ۸٩
فروردین ۸٩
اسفند ۸۸
بهمن ۸۸
دی ۸۸
آذر ۸۸
آبان ۸۸
مهر ۸۸
شهریور ۸۸
امرداد ۸۸
تیر ۸۸
خرداد ۸۸
اردیبهشت ۸۸
فروردین ۸۸
اسفند ۸٧
بهمن ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
مهر ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آذر ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
امرداد ۸٦
خرداد ۸٦
فروردین ۸٦
اسفند ۸٥
بهمن ۸٥
دی ۸٥
آذر ۸٥
آبان ۸٥
مهر ۸٥
شهریور ۸٥
امرداد ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
فروردین ۸٥
اسفند ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
اردیبهشت ۸٤
فروردین ۸٤
اسفند ۸۳
بهمن ۸۳
دی ۸۳
آبان ۸۳
شهریور ۸۳
امرداد ۸۳
تیر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳
دی ۸٢
آذر ۸٢
آبان ۸٢
مهر ۸٢
شهریور ۸٢
امرداد ۸٢
تیر ۸٢
خرداد ۸٢
اردیبهشت ۸٢
اسفند ۸۱
بهمن ۸۱
دی ۸۱
آذر ۸۱
آبان ۸۱


Baznegar

لینک دوستان
لینک دوستان

فلوت سحرآمیز
کنسروحرفهاي من. نسیم قاضی زاده
صفحه اول مهم ترين روزنامه های جهان
چسب‌زخم - هادی‌مقدم‌دوست
باز نگار
کافه سايبر
فيلم نيوز
فیلمدونی
سي نت
آدم برفی ها
30 نما
سوره سينما
ایران فستیوال
سایت سینمایی پرشین استار
سينماي ما
اخبار هالیوود
قديمي ها
مرده نگار - عباس حبیبي
زن نوشت - پرستو دوکوهکی
کادوس - محمد مطلق
مجله فیروزه
مجله سی نت
خوشبختی...- محمدصالح‌علا
هفتان
بالاترین
تادانه - يوسف عليخاني
کافه انار - باقر تهرانی
لولیان - ليلي نيکونظر
روزانه - مهران بهروز فغانی
آزاده سهرابي
ايستگاه - رضا ولی زاده
آقازاده
چرک نويس - ندادهقانی
خبرنگار
هنوز
امیر مهدی حقیقت
خبرنگار ۲
یادداشت‌های‌نیک‌آهنگ کوثر
آق‌بهمن - بهمن‌دارالشفايی
media-beat - محمد‌رضا‌نوروز‌پور
حسن سربخشيان
مثل همه - يگانه خدامي
فيلم باز
نقطه، سرخط - شیما انتظاری
تحریریه خاموش -احمد جلالی
بهنام قلی‌پور
کافه تيتر - بهنام‌قلی‌پور.بی‌تاصالحی
محمدرضا شاهرخی نژاد
وب فتو -محمد توکلی
گرگ صابونی - مریم پالیزبان
بهروز مهری
حسن سربخشيان
علی آقاربيع
دجاوو - الهام طهماسبی
مسعود ده نمکی
نگاتیوهای سپید- احمد صبریان
طراحی گرافیک - علی بنام
گرگ بیابان - حسام مقامی کیا
ته خط - خسرو نقیبی
سیم آخر - حسین وحدانی
دل نوشته ها - امید نجوان
شُمال از شُمالِ غربی - محسن آزرم
کادوس - محمد مطلق
طراح گرافیک - حسین توکلی
عبور - چیستا یثربی
کبریا - چیستا یثربی
نقد فیلم - بهزاد دوران
مستغاثی دات کام - سعید مستغاثی
جن و پری
کوچه فرهنگ - سیدرضاصائمی
7تیر دات کام
سینمای ایران و جهان - امیررضا نوری پرتو
ماه هفت شب - بهاره رهنما
يادداشت هاي بي مخاطب - امید توشه
روزی روزگاری - حسن معظمی
خنده و فراموشی - ترانه عليدوستی
کلبه - شیده لالمی
مسعود بهنود
دکتر یونس شکرخواه
رو در رو - دکتر احمد توکلی
دکتر حسن نمك‌دوست
آخرین سکانس - فرهاد خالدار
فروغ من - ایلیا محمدی نیا
ماهی سیاه کوچولو - ساناز اقتصادی نیا
کافه وطن - بهنام صابر نعمتی
قلم های سرخ - امیر لعلی
غزلداستان - محسن فرجی
حرفه خبرنگار - فهیمه خضر حیدری
کتابخانه کوچک من
حرفهای یک جو
خرده خواب های خراب - مسعود بهارلو
سینما-امروز - محمد محمدیان
عشق سال های وبا - محمدعلی سعیدی
قلم های سرخ - امیر لعلی
ناصرمردانی
خبرآنلاین
برخورد خيلي نزديك - اسماعیل میهن دوست
سینما- محمد قنبری
سینما و دیگر هیچ
یک منتقد سینمای بیکار
دکتر سلام



لینک های روزانه
لینک های روزانه

ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ




  RSS 2.0