Image and video hosting by TinyPic

داستان وست سايد

داستان وست سايد


فيلمي در ستايش عشق



«رابرت وايز» ‌از آن دسته فيلمسازاني است كه انگار تخصصشان ساختن فيلم‌هاي خاطره‌انگيز است. اشك‌ها و لبخندها، مي‌خواهم زنده بمانم، هلن ترا، موش‌هاي صحرا و البته داستان وست سايد.
«داستان وست سايد(The Westside Story)» يكي از مهمترين ساخته‌هاي رابرت وايز و البته يكي از نقاط عطف ژانر موزيكال است. اين فيلم تلفيق جذابي است از موزيك و تراژدي عاشقانه، به نحوي كه مؤلفه‌هاي هر دو ژانر را به شكلي متعادل در خود دارد. داستان وست سايد را بي‌شك مي‌توان شكل امروزي‌تر رومئو و ژوليت دانست. فيلم، حكايت دلدادگي دو جوان است كه در راه عشق خود موانع متعددي را پيش رو دارند. قطعا اين ماجرا فرجام خوشي پيدا نمي‌كند ، عاشق و معشوق به وصال نمي‌رسند و عاشق در آغوش دلبر جان مي‌سپارد.
داستان وست سايد، همچنين در كنار اين داستان عاشقانه و به بهانه آن، نمايشگر عصيان نسل جوان نيز هست و به اختلاف طبقاتي، تبعيض نژادي، فقر و غربت هم اشاراتي دارد. پورتوريكويي‌ها كه در وست‌سايد دسته «كوسه‌ها» را تشكيل داده‌اند در مقابل «جت‌ها» كه دسته‌اي از جوانان خيابانگرد آمريكايي هستند قرار مي‌گيرند و در تقابل و برخورد دائمند. توني- همان پسر عاشق داستان وست سايد- از گروه جت‌ها و ماريا- همان ژوليت ماجرا- خواهر برناردو، سردسته كوسه‌ها. حتي پيش از آنكه برناردو در يك دعواي خياباني به دست توني ناخواسته كشته مي‌شود نيز مي‌شد حدس زد كه از عشق ميان توني و ماري بوي خون مي‌آيد.
در مقايسه با فيلم‌هاي عاشقانه دهه‌هاي 80 و 90 سينماي آمريكا، توليدات دهه 70 تصويري شرمگين‌تر و پاك‌تر از عشق به نمايش مي‌گذارند و ديگر آنكه غالبا يكي از دو دلداده در نهايت جان مي‌سپارد. داستان وست سايد نيز از اين قاعده مستثني نيست. اين فيلم، فيلم ساده‌اي است در ستايش عشق و در مذمت كينه و نفرت و خشونت. تكان دهنده‌ترين فصل فيلم، در يكي از آخرين ملاقات‌هاي شبانه و دزدانه ماريا و توني رقم مي‌خورد. آنجا كه اين دو صحنه عروسي خيالي‌شان را با كمك مانكن‌هاي بي‌جان فروشگاه بازي مي‌كنند.
آنها جملاتي را كه در كليسا به هنگام ازدواج رد و بدل مي‌شود، با تمام وجود بر زبان جاري مي‌كنند و صداي موسيقي «ارگ» نيز به اين آيين خيال وجهي معصوم و ماورايي مي‌بخشد.
از آنجا كه «داستان وست سايد» يك فيلم موزيكال است، رقص و آواز در فيلم حجم و نقش عمده‌اي دارد. قهرمانان فيلم گهگاه در خيابان آواز مي‌خوانند و دسته جمعي مي‌رقصند و براساس يك قرارداد نانوشته، تماشاگر اين منطق را مي‌پذيرد، حتي اگر با منطق رئاليستي مرسوم همخواني چنداني نداشته باشد. رقص‌ها و آوازها در داستان وست سايد، بيشتر ترجمان احساساتي دروني و منويات قلبي آدم‌هاي فيلم است كه در قالب جديدي ارايه مي‌شوند. گاه توني و ماريا داستان عشقشان را با آواز براي هم و براي ما مي‌گويند و گاه بچه‌هاي محل با رقص و آواز خود را و درونيات خود را معرفي وحكايت مي‌كنند.
بازي ريچارد بيمر به نقش توني و جرج چاكي ريس در نقش برناردو و ريتا موره‌نو به نقش آنيتا چشمگير است. ناتالي وودنيز يكي از خاطره‌انگيز‌ترين نقش‌هايش را در داستان وست‌سايد ايفا كرده است. فكر تيتراژ كه دوربين روي ديوارهاي شلوغ و پر از نوشته مي‌چرخد، عالي است، موسيقي برنستاين بسيار به دل مي‌نشيند و نقش جروم رابينز هم به عنوان طراح رقص، انكار ناپذير است.
داستان وست سايد در سال 1961 دو اسكار بهترين بازيگر دوم زن (ريتا موره‌نو) و بهترين فيلم موزيكال را از آن خود كرد. اين فيلم يكي از خاطره‌انگيز‌ترين فيلم‌هاي تاريخ سينماست و رابرت وايز يكي از خاطره‌سازترين كارگردانان سينما.


کیوان کثیریان
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

کیوان کثیریان


نویسندگان


آرشیو مطالب گذشته
بهمن ٩٥
دی ٩٥
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آذر ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
اردیبهشت ٩٤
فروردین ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
آبان ٩۳
مهر ٩۳
شهریور ٩۳
امرداد ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
اسفند ٩٢
بهمن ٩٢
دی ٩٢
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
خرداد ٩٢
اردیبهشت ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
دی ٩۱
آذر ٩۱
آبان ٩۱
مهر ٩۱
شهریور ٩۱
امرداد ٩۱
تیر ٩۱
خرداد ٩۱
اردیبهشت ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
اسفند ۸٩
بهمن ۸٩
دی ۸٩
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
شهریور ۸٩
امرداد ۸٩
تیر ۸٩
خرداد ۸٩
اردیبهشت ۸٩
فروردین ۸٩
اسفند ۸۸
بهمن ۸۸
دی ۸۸
آذر ۸۸
آبان ۸۸
مهر ۸۸
شهریور ۸۸
امرداد ۸۸
تیر ۸۸
خرداد ۸۸
اردیبهشت ۸۸
فروردین ۸۸
اسفند ۸٧
بهمن ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
مهر ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آذر ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
امرداد ۸٦
خرداد ۸٦
فروردین ۸٦
اسفند ۸٥
بهمن ۸٥
دی ۸٥
آذر ۸٥
آبان ۸٥
مهر ۸٥
شهریور ۸٥
امرداد ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
فروردین ۸٥
اسفند ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
اردیبهشت ۸٤
فروردین ۸٤
اسفند ۸۳
بهمن ۸۳
دی ۸۳
آبان ۸۳
شهریور ۸۳
امرداد ۸۳
تیر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳
دی ۸٢
آذر ۸٢
آبان ۸٢
مهر ۸٢
شهریور ۸٢
امرداد ۸٢
تیر ۸٢
خرداد ۸٢
اردیبهشت ۸٢
اسفند ۸۱
بهمن ۸۱
دی ۸۱
آذر ۸۱
آبان ۸۱


Baznegar

لینک دوستان
لینک دوستان

فلوت سحرآمیز
کنسروحرفهاي من. نسیم قاضی زاده
صفحه اول مهم ترين روزنامه های جهان
چسب‌زخم - هادی‌مقدم‌دوست
باز نگار
کافه سايبر
فيلم نيوز
فیلمدونی
سي نت
آدم برفی ها
30 نما
سوره سينما
ایران فستیوال
سایت سینمایی پرشین استار
سينماي ما
اخبار هالیوود
قديمي ها
مرده نگار - عباس حبیبي
زن نوشت - پرستو دوکوهکی
کادوس - محمد مطلق
مجله فیروزه
مجله سی نت
خوشبختی...- محمدصالح‌علا
هفتان
بالاترین
تادانه - يوسف عليخاني
کافه انار - باقر تهرانی
لولیان - ليلي نيکونظر
روزانه - مهران بهروز فغانی
آزاده سهرابي
ايستگاه - رضا ولی زاده
آقازاده
چرک نويس - ندادهقانی
خبرنگار
هنوز
امیر مهدی حقیقت
خبرنگار ۲
یادداشت‌های‌نیک‌آهنگ کوثر
آق‌بهمن - بهمن‌دارالشفايی
media-beat - محمد‌رضا‌نوروز‌پور
حسن سربخشيان
مثل همه - يگانه خدامي
فيلم باز
نقطه، سرخط - شیما انتظاری
تحریریه خاموش -احمد جلالی
بهنام قلی‌پور
کافه تيتر - بهنام‌قلی‌پور.بی‌تاصالحی
محمدرضا شاهرخی نژاد
وب فتو -محمد توکلی
گرگ صابونی - مریم پالیزبان
بهروز مهری
حسن سربخشيان
علی آقاربيع
دجاوو - الهام طهماسبی
مسعود ده نمکی
نگاتیوهای سپید- احمد صبریان
طراحی گرافیک - علی بنام
گرگ بیابان - حسام مقامی کیا
ته خط - خسرو نقیبی
سیم آخر - حسین وحدانی
دل نوشته ها - امید نجوان
شُمال از شُمالِ غربی - محسن آزرم
کادوس - محمد مطلق
طراح گرافیک - حسین توکلی
عبور - چیستا یثربی
کبریا - چیستا یثربی
نقد فیلم - بهزاد دوران
مستغاثی دات کام - سعید مستغاثی
جن و پری
کوچه فرهنگ - سیدرضاصائمی
7تیر دات کام
سینمای ایران و جهان - امیررضا نوری پرتو
ماه هفت شب - بهاره رهنما
يادداشت هاي بي مخاطب - امید توشه
روزی روزگاری - حسن معظمی
خنده و فراموشی - ترانه عليدوستی
کلبه - شیده لالمی
مسعود بهنود
دکتر یونس شکرخواه
رو در رو - دکتر احمد توکلی
دکتر حسن نمك‌دوست
آخرین سکانس - فرهاد خالدار
فروغ من - ایلیا محمدی نیا
ماهی سیاه کوچولو - ساناز اقتصادی نیا
کافه وطن - بهنام صابر نعمتی
قلم های سرخ - امیر لعلی
غزلداستان - محسن فرجی
حرفه خبرنگار - فهیمه خضر حیدری
کتابخانه کوچک من
حرفهای یک جو
خرده خواب های خراب - مسعود بهارلو
سینما-امروز - محمد محمدیان
عشق سال های وبا - محمدعلی سعیدی
قلم های سرخ - امیر لعلی
ناصرمردانی
خبرآنلاین
برخورد خيلي نزديك - اسماعیل میهن دوست
سینما- محمد قنبری
سینما و دیگر هیچ
یک منتقد سینمای بیکار
دکتر سلام



لینک های روزانه
لینک های روزانه

ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ




  RSS 2.0